Sabtu, 23 Mei 2015

Tips dan Petua Menjaga Mata.

Penglihatan yang sempurna adalah penting, penglihatan adalah satu anugerah yang tidak ternilai. Namun masih ramai yang tidak bersyukur walaupun diberi penglihatan yang baik. Salah satu cara bersyukur adalah menjaga dan memelihara penglihatan itu sendiri.


1. Jaga Jarak Penglihatan.
Jaga jarak pandang ketika sedang berada dilayar komputer maupun TV. Jarak pandang yang ideal sekitar 50-100cm. Seperti juga halnya ketika sedang membaca buku. Jarak yang ideal ketika membaca buku sekitar 30cm. Hal ini dimaksudkan agar dapat terhindar dari miopi atau rabun dekat.
2. Pemakanan.
Amalkan makan makanan yg kaya dengan vitamin A & C. susu, sayur(terutama carrot & brokoli) dan buah-buahanan (terutama aprikot & anggur)

3. Rehatkan Mata.
Jangan paksakan mata untuk berlama-lama membaca buku atau berada di depan layar komputer. Jika Anda terlalu lama, mata akan sakit. Isitirahatkan mata selama beberapa menit.

4. Berhenti Merokok.
Bagi orang perokok, usahakan agar menghentikan kebiasaan merokok mulai sekarang. Ini disebabkan, dapat berpotensi mengalami sejumlah penyakit mata seperti katarak dan kerosakan saraf optik pada mata.
5. Elakan Pakai Contact Lens.
Sesetengah contact lens akan menyusahkan mata anda bergerak, malah mata anda akan terbeban dengan pergerakan yang terbatas. Tidak hairan lah anda akan berasa pening atau sakit mata selepas atau semasa memakainya.
6. Membuat Pemeriksaan Mata.
Mengambil langkah lebih awal lebih bagus. Ini kerana dapat mengenal pasti anda rabun, atau berpunca dari penyakit lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan