Sabtu, 23 Mei 2015

Pemakanan sihat semasa ibu hamil. Diet untuk kehamilan yang sihat.

Terlebih dahulu admin ingin mengucapkan tahniah jika anda sedang hamil, atau bakal bergelar ibu dan ayah. Baik admin tak mahu cerita panjang kali ini. Jom baca info berguna kali ini terutamanya bagi yang bakal begelar ibu dan ayah tidak lama lagi.Seperti yang kita sedia maklum orang yang sihat mengamalkan gaya hidup sihat dan makanan sihat. Namun bagaimana pula dengan seorang ibu. Apakah gaya hidup sihat dan pemakanan sihat.? Ingat bayi yang sihat datangnya dari ibu yang sihat.

Pada peringakat awal iaitu seawal 0 hingga 7 minggu. Hormon ibu akan mula berubah sedikit demi sedikit (mungkin sesuai digelar pembawakan budak) bagi kita. Ini boleh dilihat dengan ibu mula berasa loya dan muntah-muntah selepas makan ataupun sebelum makan. Perkara ini akan mendatangkan letih kepada ibu kerana tidak makan, admin cadangkan banyakan minum air. Ok lah jom terus fokus apa yang admin nak sampaikan kali ini.
Fokus pada asid folik
Juga dikenali sebagai folat atau folasin, asid folik termasuk dalam salah satu kumpulan vitamin B. Ia penting semasa kehamilan kerana ia merupakan salah satu daripada beberapa nutrien yang diketahui boleh mengelakkan kecacatan kelahiran. Badan anda juga memerlukannya untuk menghasilkan sel-sel darah merah serta norepinefrin dan serotonin (komponen kimia dalam sistem saraf anda). Ia membantu menghasilkan DNA (bahan genetik badan) yang mengnormalkan fungsi-fungsi otak dan merupakan satu komponan penting dalam cecair saraf tunjang.Pakar mengesyorkan setiap wanita yang merancang untuk hamil atau dalam 12 minggu pertama kehamilan supaya mengambil 400 mikrogram asid folik sebagai makanan tambahan. Selain daripada mengambil makanan tambahan, pakar juga mengesyorkan supaya diet anda mengandungi makanan yang kaya dengan folat. Berikut adalah beberapa resipi enak yang boleh memberi ilham kepada anda.

Makan tengah hari: sup brokoli dan kacang pis 
Hidangan untuk empat orang

Sup brokoli merupakan hidangan makan tengah hari yang bagus kerana ia mudah dihadam dan kaya dengan folat. Hidangkannya dengan roti berkerak yang disapu dengan hummus rendah lemak untuk menjadikannya lebih berkhasiat. Resipi ini menggunakan susu soya yang diperkaya, maka ia sesuai untuk mereka yang vegetarian, tetapi anda boleh juga menggunakan susu lembu skim jika anda suka. Sup ini juga boleh disejuk-beku.

Bahan-bahan
2 sudu besar minyak zaitun atau minyak sesawi
1 biji bawang besar, dicincang kasar
500g brokoli, dicincang kasar
150g kacang pis beku
500ml susu soya diperkaya dan tanpa gula (atau susu lembu separa skim)
500ml stok sayuran
Lada hitam sebagai perasa

Cara-cara
Tumiskan bawang hingga lembut selama kira-kira 10 minit. Masukkan brokoli dan kacang pis dan masak selama beberapa minit sambil dikacau. Masukkan susu soya dan stok sayuran, dan biarkan sup mendidih. Kecilkan api, tutup periuk dan renih selama kira-kira 20 minit hingga brokoli lembut.

Tuang sup tadi ke dalam pemproses makanan atau pengisar, atau guna pengisar berbatang dan kisar hingga halus. Hidangkan segera.


Snek: oren dengan halwa halia dan kurma
Segarkan diri anda pada minggu-minggu pertama ini dengan oren segar. Oren mempunyai indeks glicemik (GI) yang rendah. Ini bermakna ia akan memecahkan glukosa dengan perlahan-lahan dan mantap, seterusnya membantu menstabilkan gula dalam darah anda.

Kupas sebiji oren dan hirisnya secara menegak. Susunkannya di atas pinggan. Cincang beberapa biji kurma dan taburkan di atas hirisan oren tadi. Kemudian taburkan pula halwa halia yang dicincang halus. Halia baik untuk menghilangkan loya dan menaikkan rasa buah oren.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan