Ahad, 5 Julai 2015

Punca Kerosakan Hard Disk

Setelah admin membincangkan tips penjagaan laptop atau komputer riba, kali ini akan membincangkan pula punca kerosakan hard disk, bagi yang belum membawa artikel tips penjagaan laptop, sila klik sini. Hard disk merupakan bahagian paling penting dalam sesebuah komputer. Ianya boleh di ibarat upama otak komputer dalam kata mudah. Selain itu hard disk merupakan kompenan yang agak mahal dalam kompanan komputer.
Angaran Rm 150.00 ke atas, senario akan bertambah mahal jika ada perniaga yang cuba ambil kesempatan mengenakan cas perkhidmatan dan hard dics pada harga yang mahal.

Berikut merupakan penyebab hard disk boleh rosak.

1) Kepanasan melampau. 
Percaya atau tidak di dalam sebuah komputer terdapat kipas untuk menyejukan komputer tersebut. Komputer yang terlalu panas akan menyebabkan hard disk menjadi panas, kemungkinan hard dics akan terbakar dari dalam.

2) Cara tutup yang salah.
Cara tutup yang salah di sini merujuk kepada tidak shutdown dengan betul. Kadang anda tidak shutdown kan komputer anda kerana hendak cepat atau geram komputer anda hang, lagging. Anda terus mencabut adapter utama, atau menekan butang off secara berterusan sehingga komputer anda padam.

3) Berlaku bad sector
Bad sector merujuk kepada data yang tidak disimpan dalam hard disk sebelum shutdown. Ini biasa berlaku apabila terputus bekalan elektrik atau bekalan elektrik tidak stabil.

4) Terjatuh.
Terjatuh boleh menyebabkan hard disk tidak dapat dibaca, atau tidak boleh digunakan terus.Ini merujuk kepada hard disc dalam komputer dan hard disk luaran. 

5) Tidak guna fungsi remove hardisk dengan betul.
Ini merujuk kepada hard disk luaran atau hard disk tambahan, bukan di dalam komputer anda. Apabila anda tidak melakukan remove dengan betul, kemungkinan data tidak dapat disimpan dengan betul dan voltan pada port masih menyalurkan voltan kepada hard disk.

Jom tengok sikit apa yang ada dalam hard disk ni.




Jika anda mempunyai maklumat atau untuk membetulkan artikel ini, sila komen di ruangan bawah. 
<SILA SHARE> TQ

Tiada ulasan:

Catat Ulasan