Jumaat, 5 Jun 2015

Cara Buat Resume dengan Baik.

Percaya atau tidak, kebanyakan soalan yang diajukan ketika temu duga berpandukan maklumat yang ada dalam resume.Oleh itu resume merupakan perkara pertama menentukan anda berjaya untuk dapat kerja ataupun tidak. Ada juga yang memangil resume Curriculum Vitae atau biodata pekerja dan pelbagai lagi. Terdapat beberapa perkara penting dalam membuat resume sebenarnya, antaranya adalah susunan, maklumat yang lengkap, objektif dan macam-macam lagi.




Ini merupakan contoh resume admin, tetapi dalam english, sebenarnya resume lebih bagus buat dalam bahasa english.



































Perhatikan dibahagian atas dari Persenal Particular. Bahagian ini menerangkan imej permulaan anda. Pastikan gambar yang diisikan jelas dan formal, alamat boleh bahagikan 2 bahagian, dalam ic dan semasa. alamat email dan no telefon. Pastikan email dan no telefon betul, kalau boleh isi lebih dari satu nombor telefon, contoh no telefon rumah dan handfon.

Bahagian persenal particular anda boleh tiru sahaja, kerana admin rasa tidak ada benda yang hendak diterangkan. Seterusnya bahagian Education, sila susun mengikut susunan, dari tinggi hingga ke bawah. Jika permohonan yang diminta mengunakan pmr, sila susun sampai pmr.

Bahagian krusus pula di isikan dengan krusus yang anda pernah hadiri, krusus-krusus yang khas menguatkan lagi anda untuk mendapat kerja jika ianya berkaitan. Bahagian Objektif pula merupakan bahagian penting, sebab mempengaruhi adakah objektif anda sesuai dengan syarikat tersebut. Contoh anda memohon jawatan Pengurus Store Peruncitan, objektif harus berkaitan.

Bahagian pengalaman pekerjaan, ini bahagian paling penting. Sesetengah syarikat mahu pekerja yang boleh pekerja, bukan sekadar mempunyai pendidikan. Mempunyai pengalaman yang lama, bermakna anda boleh tawar menawar gaji anda, tetapi jika ianya berkaitan.

Aktiviti pula anda boleh abaikan jika tiada. Seterusnya bahagian skill, skill yang  berkaitan akan memudahkan anda mendapat pekerjaaan. Kebiasanya basic asas boleh anda tulis, seperti mirsofr work dan sebagainya.

Yang terakhir adalah rujukan, sebaiknya rujukan biarlah orang yang betul-betul kenal anda, supaya bila satu syarikat yang ingin mengetahui mengenai anda, syarikat tersebut akan call rujukan samaada adakah betul atau tidak maklumat yang diberi.

Jika anda inginkan softcopy, boleh email admin, nnt admin emailkan. zamilsmkkl@gmail.com

8 ulasan:

  1. hii zamil..blh x email soft copy pd sy cattiee86@yahoo.com

    BalasPadam
  2. done send soft copy purple.tq, pless follow me

    BalasPadam
  3. assalamuaalaikum..Boleh EN.Zamil Emailkan soft copy pd sy afee_feeq95@yahoo.com

    BalasPadam
  4. assalamualaikum.. terimakasih atas format yang diberikan.. boleh emailkan soft copy kepada layarhana@gmail.com

    BalasPadam
  5. assalamuaalaikum...boleh emailkan soft copy kepada akashahashrizal@gmail.com

    BalasPadam
  6. blh sent copy resume dkt email. tq zamil. standartc8@gmail.com

    BalasPadam
  7. assalamualaikum, terima kasih. boleh tolong emailkan soft copy dkt nadiarandy10@gmail.com

    BalasPadam