Ahad, 17 Mei 2015

Bahaya Kafein.

Jumlah kopi kafein lebih banyak didalam kopi berbanding minuman lain. Jesteru, bagi sesiapa yang terbiasa menjadikan kopi sebagai pembuka selera  pada waktu pagi dan petang, fikir kembali kerana hakikatnya kesan jangka panjang akibat daripada pengambilan kafein boleh membawa kepada tahap serius jika tidak dikawal.


Kesan Buruk.
Satu kajian yang dijalankan pada tahun 2013 di Amerika Syarikat. Pengambilan kopi lebih empat cawan sehari boleh mengakibatkan kegelisahan. Kajian itu juga turut menitikberatkan faktor lebih serius seperti risiko boleh membawa maut dalam kalangan peminum kopi tegar terutamanya lelaki yang mengambil 28 cawan kopi seminggu. Lebih bahaya jika ia menjejaskan prestasi pada waktu pagi dimana pengambilan minuman berkafein enam jam sebelum tiduk boleh menyebabkan kitaran tidur tergangu serta menjejasakan kualiti tidur.
Hadkan pengambilan.
Kopi sesuai diamnil pada waktu pagi saja dan paling lewat seelok-eloknya sebelum jam dua petang. Selain itu, waktu pagi masa sesuai  untuk mengambil minuman berkafein seperti minuman bertenaga. Sepanjang waktu pagi seeloknya amalkan pengambilan kopi yang tiada kafein untuk memenuhi keperluan kafein harian anda. Jangan jadikan keletihan sebagai alasan utama untuk mengambil minuman berkafein. Hadkan kafein tidak bermakna anda menyingkirkan tabiat itu daripada rutin harian anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan