Jumaat, 23 Oktober 2015

Tips Mengatasi Sembelit

Istilah sembelit mungkin tak asing bagi kita, sembelit atau konstipasi sering kali disebabkan oleh kekurangan serat dalam diet. Namun terdapat pelbagai lagi yang menyebabkan sembelit. Masalah ini kebiasaanya akan dialami oleh semua orang, mahupun kanak-kanak atau dewasa. Mari kita lihat sedikit tips untuk mengatasi masalah ini.






1. Jangan menahan Buang Air Besar
Menunda-nunda buang hajat akan membuat feses tertahan dan akan membuatnya semakin keras akhirnya susah dikeluarkan.

2 Senaman Olahraga.
Berolahraga sekitar 20 menit, tiga hari seminggu, dan tingkatkan sampai setidaknya 30 menit setiap hari dalam seminggu.Senaman olahraga akan membuatkan usus anda bergerak, ini akan memastikan usus cergas.

3. Makan buah prune.
Buah prune merupakan buah yang kaya serat. Buah ini juga mengandung sorbitol, suatu gula yang dapat melunakkan tinja sehingga secara alami dapat membantu meredakan konstipasi.Sorbitol merupakan stimulan usus ringan yang membantu mengurangi waktu transit tinja, dan menurunkan risiko konstipasi.

4 Minum cukup air   
Para ahli berpendapat bahawa jika kita sudah mengalami sembelit. Mengkonsumsi lebih banyak air tidak akan meringankan sembelit. Namun, jika kita minum banyak air secara teratur akan mengurangi resiko terkena sembelit. Banyak meminum air bersoda dan minuman yang mengandung kafein dapat menyebabkan dehidrasi. Pada akhirnya akan memperburuk sembelit. Alkohol juga akan mengakibatkan dehidrasi pada tubuh dan harus dihindari jika anda sedang terkena sembelit.

5.  Betik.
Betik mengandungi fiber yang membantu melawaskan usus. Amalan memakan betik setiap hari membantu kita membuang setiap hari, lagipun sedap kan betik ni

Tiada ulasan:

Catat Ulasan