Selasa, 14 Julai 2015

Kes Tribunal Penguna.

Baru-baru ini viral pergaduhan di Plaza Lowyat menjadi makin terkenal. Ada info menyatakan bahawa pergaduhan tersebut disebabkan kes penipuan terhadap pembelian iphone 6. Namun admin tidak mahu membicarakan viral ini. Tetapi admin ingin berkongsikan kes penipuan pembelian hanfon Samsung Galaxy 2. Sebelum tu boleh admin belanja sikit video pergaduhan yang terjadi di lowyat.




Kejadian ini berlaku di Terminal 1 Seremban, Negeri Sembilan. Sebelum itu admin nak tegaskan disini admin artikel kali ini  bukan  perkauman. Tetapi boleh dikatakan hampir 90% penjual disitu adalah Cina, dan kes yang admin ingin cerita ini adalah berkonsepkan Cina tipu Melayu, berlaku kepada kawan admin.

Dipendekan cerita, Rahman membeli hanfon di terminal 1, setelah membawa balik kerumah dan digunakan beberapa minggu, baru Rahman perasan hanfon dia adalah clon, bukan original. Kemudian rahman kembali ke kedai tersebut dan menyatakan handfon tersebut clon, dan penjual mendakwa akan mengatikan yang baru, tetapi selepas dua minggu, kerana stok tiada. Namun selepas dua minggu masih mengatakan tidak ada stok dan banyak alasan tidak logik diberi.

Selepas sebulan Rahman pergi kebalai untuk menbuat report polis, polis memberi pilihan samada untuk teruskan report atau menberi dua anggota untuk tuntut. Akhirnya Rahman tidak membuat report, dua anggota polis mengiringgi Rahman. Sampai di kedai, masih alasan sama diberi,stok tiada dan meminta tempoh dua minggu.

Selepas dua minggu berlalu lagi, masih tiada berita. Rahman mengambil tindakan membuat laporan ke Terbinal Pengguna. Membuka fail dan memangil penjual tersebut. Akhirnya surat perintah untuk memangil penjual tersebut telah dikeluarkan. Rahman harus meyerahkan surat perintah itu kepada penjual. Namun penjual tersebut telah menutup kedai dan berpindah ke Kuala Lumpur. Akhirnya Rahman tidak berjaya menyerahkan surat perintah tersebut dan rahman terpaksa akur yang dia telah tertipu. Jumlah yang ditipu hampir mencecah 2ribu. 

Salah satu untuk mengelakan anda ditipu adalah melihat angka imei, harus sama dengan kotak dan fon. Sila klik sini untuk lihat angka imei anda. 
Jika anda mempunyai maklumat atau untuk membetulkan artikel ini, sila komen di ruangan bawah. 

<SILA SHARE> TQ






Tiada ulasan:

Catat Ulasan