Rabu, 1 Julai 2015

Keburukan Kacang Soya.

Terdapat pelbagai artikel yang menyatakan kebaikan dan keburukan dari kacang soya. Namun kali ini admin hanya mengfokuskan keburukan kacang soya sahaja. Kacang soya mempunyai rasa yang enak, mampu membuatkan seseorang menjadikan minuman kegemaranya. Admin pernah berjumpa dengan seorang pesakit yang menghidap penyakit lemah jantung. Pesakit tersebut menyatakan dia kerap kali mengambil air soya sejuk pada sebelah malam, dan doktor menyatakan ini salah satu menyebabkan beliau sakit, kerana kandungan lemak dalam soya. Jom kita lihat keburukan lain.


1.  Asid phytic.
Menghalang penyerapan zat dan mineral di dalam usus. Akibatnya, zat-zat dalam makanan kita makan sehari-hari tak memberi manfaat kerana tak diserap tubuh. Oleh itu elakan pengambilan air soya semasa makan tengahari dan malam.

2. Estrogen.
Soya akan meningkat kandungan estrogen (hormon perempuan) sehingga 6-8 kali ganda kepada kaum lelaki, mencapai tahap kandungan estrogen normal bagi seorang perempuan. Ada yang menyatakan buah dada lelaki akan mudah menjadi besar, sperm akan berkurangan.


 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan