Rabu, 21 Oktober 2015

Tips Membeli Motorsikal

Terdapat pelbagai jenis jentera dua roda yang ada diluar sana, di tambah pula dengan pengeluaran pelbagai sisi dan model, bagi memenuhi kehendak dan keperluan pengguna. Sebelum anda membeli sebuah motorsikal, anda harus mengetahui berberapa perkara, ini bertujuan anda tidak ditipu dan pilihan anda adalah betul.

1. Memilih insurans kenderaan.
Ada kedai menawarkan harga sedikit murah dari kedai lain namun menawarkan third party. Dengan tiada ilmu anda membeli motorsikal tersebut kerana di anggap murah. Namun adakah anda tahu ciri-ciri insurans. Jom terjah sikit mengenai insurans, supaya mudah anda beli jentera dua roda ini.

a) First party
Biasanya kita panggil kompehensif. Insuran first party lebih mahal dari third party. Kalau ambil insuran first party, apa-apa berlaku pada kereta seperti hilang atau kemalangan dan kebakaran, boleh tuntut gantirugi dari insuran, tidak kisah samada orang lain atau anda yang membawa kenderaan tersebut. Kiranya boleh buat tuntutanlah.

b) Third party
Third party ni maksudnya individu pihak ketiga yang mengalami kecederaan atau kerugian yang disebabkan oleh kemalangan kereta kita. Pihak ketiga ni boleh jadi pejalan kaki, pemandu kereta lain atau penumpang kenderaan lain. Insuran akan cover pihak ketiga ni sahaja.

2. Kemampuan Keawangan.
Keawangan seseorang adalah berbeza. Ada yang bergaji RM 2000.00 namun tidak dapat menyinpan walaupun RM 500.00. Ada yang bergaji RM 1500. 00 tetapi dapat menyimpan RM 500. 00. Persoalanya bukan banyak mana gaji anda, tetapi berapa banyak anda mampu simpan. Jika anda ingin membeli motor secara tunia mulakan menyimpanan menggikut jadual. Selain itu lihat tangungan anda, adakah anda mampu membayar bulan2 motor tersebut, jika mengambil hutang.

3. Tujuan membeli.
Kebiasaanya tujuan tidak lari daripada keperluan dan kehendak. Ada yang beli kerana hobi, ada yang beli kerana kawan2 dan sebagainya. Jika anda memerlukan sekadar pergi tempat kerja, belilah yang sisi kecil seperti ex5 110. Jika anda beli untuk bertujan ulang alik ke tempat kerja dan balik kampun. Belilah yang bersisi lebih besar. Pendek kata, tepuk dada tanya selera.

4. Mulut ke mulut.
Lebih baik anda tanya sendiri kawan2 anda mengenai pengalan mereka memiliki jentera yang anda ingin beli. Anda boleh tanya kos penyenlagaraan, insurans dan rodtax, dan sebagainya. Supaya anda ada sedikit ilmu sebelum membeli. 

11 ulasan:

  1. Kalau saya beli motor 125z muka 2100 agak2 okey x..sekarang gaji bulan saya 1500 ..tanggungan saya setiap bulan 650 tidak termasok motor..apa pendapat kowang..boleh ke x

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy rasa ok je cik...bank akan tgk 1 per 3 gaji...jika cik mahu beli kereta, gaji 1500.00 makan bank akan bajet cik mampu bayar 500.00 sebulan. sama jugak dgn moto sy rasa...cik pless follow

      Padam
  2. Kalau saya beli motor 125z muka 2100 agak2 okey x..sekarang gaji bulan saya 1500 ..tanggungan saya setiap bulan 650 tidak termasok motor..apa pendapat kowang..boleh ke x

    BalasPadam
  3. bole tak bagi tips beli motor second? lebih2 lagi beli dengan owner individu.. bagaimana proses penama geran dan insurance?, adakah perlu cek puspakom? dan berapa kos tukar nama pada geran dan insurance? serta tips yang selamat semasa handling duit untuk dibayar kepada penjual.

    BalasPadam
    Balasan
    1. baik tuan,sy akan terbikan artikel tersebut selepas mendapat maklumat lengkap nt.sila follow

      Padam
  4. Beli motor second tahun 2015 lc 135 tp kedai bg third party, motor ada insytallment lg...
    Acaner????

    BalasPadam
    Balasan
    1. bg pandangan sy, baik cik ambil first party,kerana motorsikal terlalu mudah hilang..kebiasaan pembyaran hutang 3 hingga 5tahun,baik cik dptkan dulu baki payment dan berkaitan semua dgn payment

      Padam
  5. Beli motor second tahun 2015 lc 135 tp kedai bg third party, motor ada insytallment lg...
    Acaner????

    BalasPadam
  6. As salam...nk tnya sya bakal amik skuter ego lama.....yg awal punya ego......tujuan untuk pusing2 KL....jalan2.....kondisi skuter trpkai...hrga dlam 2000 kbwah...brbaloi x

    BalasPadam
  7. beli atas orang atau kedai lgi ok?

    BalasPadam