Ahad, 17 Mei 2015

Kebaikan Kacang Hijau.

Kacang hijau memang sedap dimakan, terdapat pelbagai resepi lazat mampu dihidangkan dari kacang ini, antaranya adalah bubur kacang hijau. Namun, tidak ramai yang mengetahui kacang hijau sebernanya mempunyai banyak manfaat  tersembunyi. Kacang hijau kaya dengan nutrien seperti folat, tembaga, fostorus, mangan, zat besi, protien, potasium, vitamin B1 dan B6.
1. Suburkan Rambut.
Rebus kacang hijau sehingga lembut dan sebaik sejuk, sapukan ke kulit kepala sambil mengurut untuk beberapa minit. Bilas dengan air sehingga bersih selepas selesai.
2. Perut Memulas.
Kacang hijau di buat bubur. sajikan dengan 2 butir telur ayam yang di pindang dan air panas sebanyak 2 sampai 3 kali sehari.
3. Untuk Ibu Hamil.
Untuk ibu yang sedang hamil anda disarankan untuk memakan kacang hijau karena mengandung Vitamin B1, B2, asam folat, karbohidrat, lemak tak jenuh, kalsium, fosfor dan protein, kandungan ini sangat bermanfaat untuk kesehatan ibu hamil.
4. Mengurangkan Kandungan Kolestrol.
Makanan yang kaya akan serat mudah larut diketahui dapat menurunkan kadar kolesterol LDL (kolesterol jahat) dengan cara meningkatkan produksi penyerap LDL yang berfungsi untuk menghilangkan kelebihan kolesterol LDL dalam darah. Sangat dianjurkan untuk mengkonsumsi 10 sampai dengan 25 gram serat mudah larut tiap hari untuk mengurangi jumlah kolesterol LDL.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan