Sabtu, 23 Januari 2016

Tips Belajar Membawa Motosikal

Semua orang akan belajar dahulu membawa motosikal sebelum pandai, mustahil terus pandai tanpa belajar. Tips kali ini agak lucu, kerana admin rasa anda ada cara tersendiri untuk belajar membawa motosikal bukan.? Tapi admin ingin kongsikan juga tips ini, supaya dapat membantu yang memerlukanya.


1. Belajar basikal.
Basikal mempunyai dua roda, kita harus pandai seimbangkan basikal tersebut. Supaya kita terjatuh. Begitu juga dengan motosikal, biasakan diri anda dengan mengawal basikal, terutamanya dalam kelajuan perlahan dan memulkan pergerakan. Tujan belajar adalah untuk membiasakan anda seimbang jentera dua roda ini.

2. Asas Motorsikal.
Anda harus tahu perkara asas, seperti gear, break, signal, pemulas minyak dan sebagainya. Perkara ini memudahkan anda untuk mengambil sebarang tindakan apabila berlaku sesuatu. Berbeza dengan basikal, motorsikal mempunyai pemulas minyak dan gear yang harus dikendalikan dengan baik. Pada peringkat awal sebenarnya ramai yang gagal mengawal pemulas minyak dengan baik. 

Gear 1: Pulas minyak sebanyak 1/4, ini kerana untuk memulakan perjalanan sahaja, atau mendaki bukit yang tinggi.

Gear 2 : Pulas minyak 2/4, untuk mengerakan motorsikal lebih laju sedikit, atau mendaki bukit yang kurang tinggi.

Gear 3 : Pulas minyak 3/4, untuk mengerakan motorsikal menjadi lebih laju sedikit, tetapi bukan terlalu laju, biase digunakan juga untuk memotong, mendapat kelajuan  dari pelahan ke laju.

Gear 4 : Pulas minyak 3/4 atau 4/4, untuk bertujan memecut.

3. Kawasan latihan.
Kawasan latihan haruslah tempat lampang, tidak banyak kenderaan. Pilih kawasan yang luas dan selesa. Bawa kawan atau sesiapa semasa latihan.

Jika anda mempunyai maklumat atau untuk membetulkan artikel ini, sila komen di ruangan bawah. 
<SILA SHARE> TQ

Tiada ulasan:

Catat Ulasan